MENU
Wróć

Konferencja podsumowująca I rok działalności „Centrum Wsparcia”

relacja

10 grudnia 2018 r. odbyła się konferencja pt. „Doświadczenia w zakresie prowadzenia Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego w pierwszym roku realizacji projektu (grudzień 2017-grudzień 2018)”.

Gości konferencji przywitała Alicja Tomaszewska, prezes Fundacji ITAKA, a spotkanie otworzyła Joanna Głażewska, Naczelnik Wydziału ds. Narodowego Programu Zdrowia w Ministerstwie Zdrowia.

Pierwszą część spotkania rozpoczął wykład prof. dr hab. n. med. Łukasza M. Święcickiego pt. „Depresja i samobójstwa. Możliwe powiązania.” Profesor przedstawił najczęstsze przyczyny depresji i innych zaburzeń psychicznych, powołując się na wieloletnie badania naukowe. Następnie goście wysłuchali wykładu dr hab. Krzysztofa Ostaszewskiego pt. „Strategie profilaktyki samobójstw oparte na naukowych podstawach.” Profesor Ostaszewski przedstawił najważniejsze założenia planu przeciwdziałania samobójstwom w Polsce m.in. sposób prezentacji tematu w krajowych mediach czy też system rejestracji zdarzeń samobójczych przez policję. Takie zdarzenia to poważny problem w Polsce – w ubiegłym roku taką śmiercią zginęło 5276 osób.

IMG_1361

Prób samobójczych było znacznie więcej. Pierwszą część spotkania zakończył Sulimir Szumielewicz, koordynator „Centrum Wsparcia”:

– Każda osoba, która się z nami skontaktuje, może mieć pewność, że zostanie wysłuchana – podkreślił. Często osoby w kryzysie psychicznym nie mają siły podjąć działania – udania się na wizytę do specjalisty, opowiedzenia o swoich problemach bliskim. Anonimowy kontakt z terapeutą w Centrum pozwala na pokonanie tej pierwszej, bardzo istotnej bariery na drodze powrotu do zdrowia – tłumaczył.

IMG_1372

W drugiej części, mogliśmy wysłuchać wystąpień specjalistów-praktyków, którzy na co dzień pracują w Centrum Wsparcia. Zaczął Adam Wolniak koordynator psycholog, który kontynuował temat funkcjonowania Centrum. Pozostali specjaliści opowiadali o szczegółach swojej codziennej pracy oraz o wyzwaniach, z jakimi mierzą się w kontaktach z osobami w kryzysie. Agnieszka Zaremba, pracownik socjalny zwróciła uwagę na trudne warunki bytowe, które niejednokrotnie są początkiem kryzysu psychicznego.

Pracownik socjalny pracujący na linii może wskazać, na jakie świadczenia w miejscu zamieszkania można liczyć, przełamać wstyd przed taką formą pomocy – dodała.

IMG_1387

Prawnik Łukasz Koziarski opowiadał o najczęstszych problemach formalnych, z którymi zgłaszają się telefonujący i piszący. Anna Żagiel-Kwaczyńska natomiast tłumaczyła specyfikę pracy z klientami, którzy borykają się z problemem uzależnienia. Na koniec wysłuchaliśmy lekarza psychiatry, który opowiedział o swojej praktyce pracy w „Centrum Wsparcia”. W konferencji wzięło udział ok. 100 przedstawicieli instytucji państwowych, służb mundurowych, administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz ośrodków pomocy społecznej i hospicjów.

O Centrum Wsparcia

Centrum Wsparcia to jedyne w Polsce 24-godzinne telefoniczne centrum pomocy, w którym specjaliści udzielają porad osobom w kryzysie. Centrum działa 365 dni w roku, 7 dni w tygodniu. Anonimową i bezpłatną pomoc można otrzymać przez telefon, czat oraz e-mail. Na linii pracują specjaliści psychologowie, psychiatrzy oraz inni eksperci, których celem jest wskazywanie drogi wyjścia z trudnych sytuacji życiowych, jak też po prostu wysłuchanie ludzkich trosk i dramatów.

Rolą Centrum nie jest prowadzenie terapii, lecz pomoc w najtrudniejszym momencie kryzysu – podkreślają pracownicy Centrum. Często osoby w kryzysie psychicznym nie mają siły podjąć działania – udania się na wizytę do specjalisty, opowiedzenia o swoich problemach bliskim. Anonimowy kontakt z terapeutą w Centrum pozwala na pokonanie tej pierwszej, bardzo istotnej bariery na drodze powrotu do zdrowia.

Specjaliści „Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego” w pierwszym roku działalności udzielili ponad 19 tys. porad za pomocą telefonu i internetu. Przez ten czas miały miejsce 149 interwencje kryzysowe, w których zagrożone było ludzkie życie. W razie zagrożenia życia dyżurujący wzywają odpowiednie służby. Wielokrotnie już prowadzili rozmowę z osobą, która podjęła decyzję o targnięciu się na swoje życie. Nie oceniają, ale starają się zrozumieć, dać wsparcie i doprowadzić do sytuacji, gdy opiekę nad takim rozmówcą przejmą specjaliści na miejscu.

Z pomocy Centrum skorzystać może każda osoba, która boryka się z problemami i nie potrafi sobie z nimi poradzić. Najczęściej dzwonią osoby w przedziale wiekowym 20-40 lat, częściej kobiety niż mężczyźni. Kryzys psychiczny może dotknąć każdego, np. w wyniku utraty kogoś bliskiego, problemów w pracy czy szkole, problemów rodzinnych, choroby swojej lub bliskiej osoby.

W ramach Centrum Wsparcia funkcjonują:
• Telefoniczne Centrum Wsparcia 800 70 2222
• Bezpłatna linia, która działa 24 godziny przez 7 dni w tygodniu
• E-mail: porady@liniawsparcia.pl
• Strona www.liniawsparcia.pl i czat
• Baza danych placówek pomocowych na terenie całej Polski

Wróć